המלצות לקורס האונליין על ביון ואי-ידיעה בפסיכותרפיה

"יקיר קריצ’מן מלמד בתכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס בבר אילן מיום הקמתה. הנוכחות שלו כמנחה מגלמת  את החומר הנלמד באופן שדורות של תלמידים נתרמו ממנה לעומק. משמח ומרגש לדעת שהקורס הזה יאפשר לעוד אנשי טיפול רבים לחוות את הלימוד המיוחד והמהדהד של יקיר.
אין ספק שמדובר בקורס ייחודי, מעורר מחשבה ותומך באפשרות להיות אדם פתוח לנוכח החיים”.
מתי ליבליך, ממקימי ומרכזי התכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס, היחידה ללימודי המשך ביה”ס לעבודה סוציאלית, בר אילן והמרכז לחינוך קשוב ואכפתי. מתי ערכה וכתבה חלק מפרקי הספר, רב המכר, מיינדפולנס להיות כאן ועכשיו.

"אחרי כל הרצאת וידאו של יקיר שהקשבתי לה בקורס, מצאתי את עצמי אומרת בקול: "מדהים!" וכאן אני מתכוונת ליכולת שלו להסביר את המושגים, הלא כל כך ברורים, של ביון ואחרים בצורה כל כך רגועה, בהירה ומובנת.
כשהשתלמתי בפסיכותרפיה, הרגשתי משיכה לעיקרים של ביון ולתהליך החשיבות של החיבור ל"O" כדי ליצור שינוי, אבל לצערי לא היתה לי את התובנה המספקת כיצד להשתמש בה בחדר הטיפול. הידע והכישרון של יקיר להסביר את ה"אי ידיעה"בפסיכותרפיה עד כדי שכמעט יהיה אפשר למשש אותה בידים, פתח בי פתח מאוד מרגש כאורו של נר המרשה לי להשאר גם  עם החושך  שבטיפול.
הבהירות שלו משתקפת גם בבניתו התכנית של הקורס בכל שלביו. כמו כן האיכות של הוידאו, ההפניה לחומרי קריאה, פורום לשאלות, והתגובות הרגישות והאותנתיות שלו.
הרגשתי מוחזקת,
ממליצה בחום"

M.S.
MA, MBACP (Accred)
Child and Adult
Psychotherapist
London

"לא חשבתי שאפשר ללמוד את ביון בצורה כזאת, והייתי סקפטי למדי. כבר מהשיעור הראשון, הבנתי שמדובר בקורס רציני, שחיבר לי הרבה הרצאות וקורסים על ביון, לקורס אחד, בהיר, ברור, עם נגישות לחזור על הרצאה יותר מפעם אחת. מעבר לכול, ניכר כי המרצה מכיר את התחום לפני ולפנים, ומעביר את הנושאים הכל-כך מורכבים בצורה נהדרת וברורה."
פ.מ. פסיכותרפיסט

"ממליצה בחום על קורס מרתק שאיפשר חווית למידה משמעותית לא רק בשל הנגשת המושגים המורכבים באופן כל כך יצירתי, מובן ובהיר, ואת החיבורים ביניהם לבין הקליניקה, אלא בעיקר בשל היכולת המיוחדת של יקיר להפוך את המבט התאורטי של ביון לכזה המצליח לחדור פנימה, לגעת ולעורר רגשות ומחשבות על עצמנו על מטופלינו כמו גם על סביבתנו. על אף הפורמט המרוחק הרגשתי את הנוכחות של יקיר קרובה ונוכחת, את המאמץ הרב שהשקיע בכל שיעור ושיעור על מנת להפוך אותו לעשיר בתכנים ובהפניות רלוונטיות לספרות, ללא ספק תהליך למידה מהנה, מעורר ולעיתים אף מערער".

פסיכותרפיסטית

"הקורס היו עבורי משמעותי מאד, לא כדי לדעת ולשכלל את מיומנויותי המקצועיות, אלא כדי לשהות, לנסות להבין ובעיקר לתהות על החיים ועל תחום העיסוק שלנו. אין כמו ביון כדי להבין שיותר ממה שאנו יודעים, אנו לא יודעים וחשוב להיות מחוברים למקום הזה. יקיר, מרצה חכם, אינטליגנטי, רחב יריעה ומרתק."

דינה, פסיכותרפיסטית

"קורס מרתק ומרחיב אופקים. חובה לכל מי שעוסק בטיפול וביצירה."
דר' אסנת סגל קלינאית תקשורת
 
"אני מוקירת תודה על הקורס. ניכר כי הדברים בהירים לך כל כך עד כי המורכב ביותר נעשה נגיש, מוחשי ושימושי. עבורי, שמגיעה מעולם של עבודה פנימית, התגלה עולם מופלא ומזין של מושגים אשר פתחו את הדלת לידע חדש, לתובנות חדשות מרגשות, להתפתחות מקצועית משמעותית ולנוכחות חיה בחדר הטיפולים וגם בחיי הפרטיים. תודה על כך!" 

כרמית אוזן- פסיכותרפיה ברוח האקומי

"הגעתי לקורס בגלל הכותרת שלו "אי ידיעה". זיהיתי בעצמי כאדם וכמטפל חוסר סבלנות לשאת אי ידיעה, ורצון להביא לפתרון מהיר ככל האפשר (כפי שאמרת בסיכום הקורס). וקיוויתי שהקורס ייצור בי שינוי כלשהו לכיוון היכולת לשאת אי ידיעה.

ואכן כך קרה. המושגים שנלמדו בקורס, אותם סיכמת היטב בהקלטת הסיכום האחרונה, היוו מעגלים שונים סביב מרכז של אי ידיעה, סזורה, חוסר וודאות (וכל צירוף מילים אחר) שמשקפים את הרעיון המאד קשה להגדרה של צמיחה מתוך חוסר.

הדבר מזכיר לי את ספרו של קן ווילבר "החיפוש הסוער אחרי העצמי" בו הוא מציג כיצד מה שנראה כמשבר נפשי ולעתים אף פסיכוטי, הוא למעשה יכולת לשאת את חוויית 'שאינו דבר' ולצמוח משם מבחינה נפשית.

למרות שצמחתי על ברכי הפסיכולוגיה הדינמית, התרחקתי משם עם השנים, והפכתי להיות ממוקד יותר, מכוון מטרה יותר. והרגשתי שבתנועת המטוטלת הזו עברתי את קו האמצע ועלי לחזור ולהתאזן. 

ואכן כך קרה. למרות שלא נמשכתי להתעמק במושגים הפסיכואנליטיים, כן הרגשתי שהקורס מעביר אותי את השינוי שביקשתי והזמנתי שיתרחש, וכבר אני רואה וקוצר את פירות השינוי הזה בטיפולים בקליניקה שלי.

חלק מהיכולת לשאת את אי הידיעה ולאפשר לה לצמוח, מתקשר לעולם תוכן נוסף שבו אני עוסק, ההיפנוזה. המצבים שבהם המטפל קולט תובנות לגבי המטופל מבלי שיבין כיצד זה קורה, מתואר בעולם ההיפנוזה כטרנס היפנוטי משותף של המטפל והמטופל. כאשר שניהם נמצאים בטרנס היפנוטי, משהו (לא מודע? רוח? נשמה?) מתקשר ביניהם, והתובנות והפלא נולדים." 

ד"ר צחי ארנון,
פסיכולוג קליני ורפואי, מוסמך בהיפנוזה
ראש תחום גוף נפש במרכז הרפואי בני ציון
יו"ר האגודה הישראלית להיפנוזה

"היתה בהרצאותיו של יקיר התייחסות מאפשרת ומזמינה לגישתו של ביון אל הלא ידוע הגדול והמורכב.
מבלי לפשט את הבלתי ניתן לפישוט פילס יקיר דרך להבנת עקרונות תפיסתו של ביון, ושפך אור על העומקים והפרדוכסאליות שבהם. היה בזה, עבורי, אישור לקיומו של מה שנמצא בטיפול מעבר להגדרות."
נגה צבי, פסיכותרפיסטית, מטפלת בדרמה

"שלום יקיר,
זה עתה סיימתי להקשיב לעשרת הפרקים בקורס המקוון שלך: "אי ידיעה בפסיכותרפיה – עיקרים והרחבות". כמטפלת בפסיכודרמה וכמתרגלת ולומדת בודהיזם, מצאתי את הקורס כמרתק ורב השראה. כותרת הקורס המחזיקה את המילה 'אי ידיעה', מבטאת בתמצית את מהות הקורס. אי הידיעה מככבת מהפרק הראשון (אי ידיעה/אמת) דרך מושג החלימה, מיכל'מוכל, סזורה, תסכול ו"שאינו דבר".

בהקשבה ראשונה, טעיתי לחשוב שסזורה ושאינו דבר הם מושגים נרדפים, כמו גם תסכול המובא ע"י המרצה כפער בין What I want and what I get ,אך בהקשבות נוספות יכולתי להבחין ולהבדיל ביניהם וזאת החמקמקות שאף פעם (כדברי המרצה) לא מראה באצבע על מושג כאומרת "זה זה". כלומר גם תהליך הלימוד נע בין חמקמקות לאחיזה, בין הבנה לאי הבנה, ממש כמו חומרי הקורס ודרך הבאתם.

מודה לך, יקיר מקרב לב וממליצה בכל לב לכל אלה מכם שנמצאים בחדר עם מטופל או עם קבוצה טיפולית, ללמוד מביון איך לשהות במצב הצבירה של אי ידיעה כמטפלים וכמטופלים."

בברכה,
מ.פ. מטפלת בפסיכודרמה, מתמקדת בעבודה עם אנשים שכולים, מתרגלת ותלמידה בבודהיזם

"מומלץ בחום רב. אין מלים לתאר איך ד"ר יקיר קריצ'מן מצליח להעביר נושאים מורכבים מאוד בצורה מרתקת כ"כ. תוך כדי האזנה להרצאות , שמתי לב שמעבר לעובדה שאני מבינה יותר ויותר את המשמעויות והמונחים שטבע ביון (וגם נשארת בחוסר הבנה..;), נשאר בי חותם שממשיך להדהד. במלים אחרות, התובנות הללו התגלגלו הלאה, לתובנות נוספות, שהיפרו את עבודתי עוד ועוד." 

ד"ר רות מילר.

"הקורס הזה מהווה הפתעה טובה ביותר עבורי. נכנסתי אליו עם  "אי -ידיעה" בכל מובן. הכרות מאד קטנה עם  התאוריה של ביון וחשש מהתכנים המורכבים. "אי ידיעה" של חוויית הלימוד עם מורה "מרחוק" ללא הקשר הישיר וללא למידה פרונטאלית בכתה. נכנסתי ברעדה ומרגישה שיצאתי מאד מאד נשכרת.

תודה לך יקיר, על הגשה מלאת סבלנות, סובלנות, יצירתיות, רוחב לב ומרחב שמנגישים את החומרים המורכבים לכל אדם ואיש טיפול הפתוח ללמידה.

הקורס עם ההרצאות, החומרים היצירתיים שבו וההפנייה לקריאה יוצרים מרחב למידה מצויין. מסיימת חצי שנה של למידה…ומתכוונת לחזור לחומרים ולהעמיק בהם.

המון תודה"

רוני שנר,  פסיכותרפיסטית

"היי יקיר, לפני רגעים מספר סיימתי הקורס. איפשרתי לעצמי להקשיב לקורס לאורך כמעט חודשיים, לאט ובהנאה רבה. אף שהחומר מוכר לי היה זה עונג להקשיב לדבריך, לאופן בו בחרת להביא את ביון, לחיבורים להוגים אחרים ולדוגמאות.

בימים אלו שבהם יש נהייה אחר תהליכים מקוצרים ותוצאות מהפכניות התענגתי על המקצב המאפשר לדברים, הידועים ושאינם ידועים, אט אט לשקוע בפאזל המסקרן שרק בחלקו מובן וידוע.

ממליצה בחום לכל מודרכיי להתחבר לקורס. תודה רבה לך !"

מיכל ר. פסיכולוגית

"הקורס מכשיר קרקע ומזמין  ללמידה רחבה ועמוקה יותר של תכניו . ייצר סקרנות רבה לגבי כותבים וספרים ומועבר באופן נהיר, עם דוגמאות רבות שמנגישות את חומריו. האופן בו הוא מועבר והמסרים שבין ובתוך השורות הסנתכרנו והתכיילו עם התכנים עצמם כך שהקורס היה לשאינו דבר בעצמו."

תרפיסטית באמנות

"הזדמנות מעולה להכיר בצורה מקיפה היבטים משמעותיים בתרומה של ביון לחשיבה האנליטית ולחשיבה על החוויה האנושית בכלל. קורס מרחיב דעת שמגרה להמשיך ולהעמיק בעבודה של ביון."

יזהר עירון, פסיכותרפיסט ומטפל זוגי ומשפחתי

"שלום לך ד'ר יקיר קרייצמן

רציתי להודות לך על סדרת ההרצאות במסגרת הקורס על "אי ידיעה בפסיכותראפיה". להודות על האופן הרהוט הבהיר שבו העברת את ההרצאות ללא זיכרון וללא תשוקה. המינעד של ההסברים והאסוציאציות. הצלילה לתוך המושגים וההגדרות מתוך רצון להעביר את התוכן המורכב לחווית המאזין ולנסות למצות את הנאמר דרך זרימה ריגשית עם הדגשים במקומות היותר מורכבים.

אני אסירת תודה לך על ההעשרה אינטלקטואלית ורגשית.

בהערכה"

אביטל

"השאלה במשוב לגבי "הנאה" מהקורס, הגם שהיא נכונה,  אינה יכולה לדייק את החוויה המעצימה בחשיפה לתכני הקורס. המפגש עם התכנים ובמיוחד האופן שבו הצלחת להדגים מושגים מורכבים היו חוויה מאלפת. הצלחת באופן מאד מדויק לטעמי לטעת גם סקרנות וגם לפוגג את החשש מכניסה פנימה לכתבים של ביון וממפגש בלתי אמצעי עם המורכבות והעמימות שביון יצר. עשית זאת באמצעות חיבורים מעולמות תוכן שונים (פילוסופיה, קוגניציה ספרות סיפורי עם וכו') ואינטגרציה רב-תחומית מיוחדת שתרמה מאד להבנה מעמיקה יותר של הדברים. אמליץ בכל פה להירשם למסע מרתק כזה איתך. ותודה. "

ד"ר ברק אילון, פסיכותרפיסט.  

"התודעתי לקורס של ד"ר יקיר קריצ'מן בימי קורונה. הייתי ספונה בביתי מנותקת מנכדים ומחלק לא מבוטל מהמטופלים וחיפשתי להרחיב את ידיעותיי. בחרתי בקורס הזה די באקראי. חששתי. ידעתי שהקריאה בכתביו של ביון אינה קלה והמושגים קשים לעיכול. דחיתי את הצלילה לכתבים של ביון שוב ושוב. חששתי שהמים קרים ואזדקק למאמץ רציני.
רכשתי את הקורס. בחיל ורעדה התחלתי בצפיה והנה להפתעתי, במקום להיאבק בגלים ומישברים, מצאתי עצמי משייטת במים צלולים ועוטפים. אני רגילה להתייחס לרעיונות תיאורטים כמשימה שיש לפצח וכאן פשוט התענגתי. ד"ר קריצ'מן מגיש את התכנים באופן מקצועני, בהיר, נגיש, פשוט אך לא פשטני.
אני רחוקה מלהיות מומחית לביון אבל אני מרגישה שהתיידדתי איתו ונסללה הדרך להעמקה נוספת ללא חשש. על מנת להמשיך בתהליך הזה, החלטתי יחד עם חברתי ועמיתתי ד"ר יפעת שלם צפרי להכין קורס ששוזר עם המושגים של ביון עם עולם החשיבה של טיפול בתנועה. לשמחתי קיבלנו את ברכתו של ד"ר קריצ'מן.
נראה שזו התחלה של מסע של צמיחה והתפתחות ולד"ר קריצ'מן יש זכויות רבות בסרטוט המפה.

לכל מי שביון מסקרן אותו ומחפש הזדמנות להתוודע למושגים באופן מזמין, נעים וידידותי, אני ממליצה לרכוש את הקורס."
דליה זילברטל, מטפלת בתנועה (מ.א), מורה ומדריכה.

"נרשמתי לקורס מתוך רצון ללמוד ולגעת בחומרים שעד כה נמנעתי מלהיות איתם במגע. ההנגשה הבהירה והברורה של חומרים מופשטים ולא פשוטים היתה מאד נעימה…מדובר בחוויה של משהו מיטיב ובגובה העיניים שנמצא כל העת במתח עם האתגר הקוגניטיבי והרגשי שבמגע עם החומרים. הרגשתי שיקיר מזמין אותי להקשבה שהיא ללא זכרון וללא תשוקה, הקשבה שלא מנסה רק להבין, להמשיג ולדעת אלא לחוות, להפנים ולהיות בנוכחות…אני מרגישה שזה נגע בי.
אני ממליצה בחום למטפלים מכל הזרמים
והגישות לבוא במגע עם החוכמה הזו ולחלום על טרנספורמציות ב O."

ד"ר מירית שני סלע , פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה

"רציתי להגיד תודה רבה על קורס מעשיר יצירתי ומפרה ביותר. אני חוזרת ושומעת את ההרצאות שכל פעם מוסיפות עוד למתהווה בי ונעזרת בהן מאוד גם כדי לצלול לחומרים התיאורטיים ולהפיח בהם חיים"
ליאת רון, פסיכותרפיסטית, עו"ס.

"קורס נפלא, שפותח דלתות לנסתר, מצייד, מזין ומפרה את הנפש ואת העבודה הטיפולית . תודה."
ר. ב.

"קורס נפלא ומאוד איכותי, מועבר באופן מרתק על ידי יקיר . מאד משמעותי עבור מטפלים, מאפשר לפנות מרחב בקליניקה לאינטואיציה ולתהליכים יצירתיים. הרגשתי את ההשפעה שלו על הטיפולים שלי."

.ס.א מטפלת בפסיכותרפיה הוליסטית

"אני מבקשת להודות על קורס מעניין ורלבנטי ובעיקר מהנה לצפייה. מצפיה בקורס החכמתי והשתדרגתי כמטפלת: הקורס פתח בפני עולם מושגים מפורט ונהיר ודרך חשיבה ייחודית ומעמיקה. התובנות מהקורס מסייעות לי לא רק בקליניקה בטיפולים מורכבים אלא גם בחיי האישיים."
נועה טייכר, פסיכולוגית קלינית
 
"החומרים התיאורטיים של ביון תמיד מאוד סקרנו אותי, אך הקריאה בהם הייתה מאוד מורכבת ומאתגרת. ההרצאות בקורס של יקיר מאוד מעניינות ומעמיקות, ולצד זה, מאוד מונגשות, נהירות, מובנות ומאפשרות למידה מעשירה והרחבת היכולות הטיפוליות. ממליצה בחום רב לכל איש טיפול."
יאנה קרסיק, פסיכולוגית בהתמחות קלינית .

“יקיר הוא בעל חשיבה מקורית עם יכולת התבוננות ופיתוח תובנות … יכולת ההפשטה לדברים מורכבים מאפשרת להיטמע בחומרי הלימוד, שאינם תאורטיים גרידא, אלא נושקים למהות ולתמצית של האדם שבנו, ולתהליכי התפתחות אישית ומקצועית. יכולות ההוראה שלו מעוררות חשיבה עצמאית ויוצרות מרחב של שקט ושל יכולת להיות במרחב של אי ידיעה של בטרם היות…”
ציפי הכטלינגר, ביבליותרפיסטית ומטפלת בטבע, מדריכה במסגרת מתיא הרצליה שרונים ובמסגרת פרטית.

תודה יקיר על הקורס המרתק הזה. בהחלט חוויה מיוחדת של צלילה לעומק של חשיבה והתבוננות. דרך שמאפשרת התמקמות אחרת בחדר.
אני חושבת שמעבר לתרומה לידע המקצועי, יש לדברים השפעה גם במימד האישי. מבחינתי לבוא לכל סיטואציה מתוך סקרנות ועניין, זו דרך חיים. לזה נקשרת החוויה המיוחדת לקרוא את ביון. והדרך המיוחדת והבהירה שאתה מביא, מעצימה מאוד את החוויה.
נהניתי מכל רגע ולא יכולתי לעצור עד שסיימתי. למדתי בנשימה עצורה.
תודה
ליאת גולדשטיין, עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית

גם בחיים המקצועיים וגם בחיים האישיים  אני נפגשת עם תיאוריות שונות. התאורטיקנים בתקופה כזו או אחרת מול מטופל כזה או אחר או בסיטואציות שונות של החיים שלי משמיעים את הקולות המופנמים ונכנסים לדיאלוג שתומך בתהליכים הטיפוליים וגם האישיים. אבל יש גם את ביון שמופיע בנפרד ובלי קשר לאחרים. ותמיד בצורות לא צפויות וברבדים העמוקים ביותר. לרגע נראה שהבנתי אותו וברגע אחר ההבנה מתפוגגת כלא היתה.
 לכן חשוב לי לציין שהקורס בונה את הרשת היציבה  שלא  מאבדים אפילו אם קצת הולכים לאיבוד בהבנה של ביון המורכב והאינסופי. דרך הקורס הזה למדתי ללמוד ביון, להיות פתוחה לחוסר הבנה. הקורס תומך ביכולת לשאת את התסכול שבקריאת הטקסטים של ביון. 
כמטפלת באומנות אני מאוד מתחברת לדימויים ומטאפורות. בחומר הנלמד של הקורס יש שפע (לא פחות) של דברים שבאים כהסבר, כחומר למחשבה, כסימבול ויוצרים חוויה כתשתית להבנת הנקרא והבנת הנשמע. הרשת והתשתית כדי לא להבין אלא להרגיש את המושגים ואת השפה.
גם מבחינה טכנית הקורס בנוי בצורה נוחה ומאפשרת את הגישה לכל הנושאים הן לפי הסדר ההיררכי שמקיף את כל הקורס והן אם בא להתעניין במשהו ספציפי, לחזור לנושא מסוים. הכוונה שלי, שאפשר להתחיל מכל פרק, לחזור על כל דבר לפי הצורך ועדיין להרגיש את החיבור בין הנושאים ובין הפרקים. ההרצאות בוידאו מעניינות וברורות. הן כוללות את הדוגמאות ואת הציטוטים, את ההסברים כזרקורים לטקסטים המומלצים. בחוויה שלי – קל ונעים לשמוע. 
ליקיר, תודה רבה! לדעתי, הקורס יעיל ביותר בכל שלב הלמידה הן לסטודנטים והן למטפלים מנוסים כי פותח אינסוף שאלות ופונה להיבטים שונים אצל כל אדם שמחליט ללמוד דרכו. לי הקורס תרם מאוד. ממליצה בחום!
בברכה, 
שומכר אנה, מטפלת רגשית בהבעה ויצירה.

“אני מרגיש שהצפיה בסדרת ההרצאות המקוונת של יקיר קריצ’מן הפכה אותי למטפל טוב יותר. הוא מצליח, למשל, להעביר את נושא הסזורה של ביון, שהוא נושא סבוך ועמום, בצורה בהירה ועם זאת מעמיקה ומרתקת עם רלוונטיות מעשית רבה לשדה הקליני. מאיר את החשיבה הביוניאנית מכיוונים מקוריים ומעוררי חשיבה ומסקרנים”.
רונן קובלסקי, פסיכולוג קליני בכיר, מדריך בטיפול ובאבחון, ראש המכון לפסיכותרפיה בתיאטרון פלייבק, חבר במכון לאנליזה קבוצתית, מרצה ומדריך במכללה האקדמית לחברה ואומנויות, במרכז ויניקוט ובמכון מגיד לפסיכותרפיה- האוניברסיטה העברית.